Abstract
La presencia del Síndrome Metabólico (SM) en personas con discapacidad es preocupante y poco estudiada. Determinar los factores de riesgo para SM en estudiantes de educación especial. Estudio multicéntrico descriptivo, transversal y observacional realizado en Centros de Atención Múltiple. Diagnósticos: Discapacidades Motriz, Intelectual (DI), Múltiple (DMO), Síndrome de Down (SD), Trastorno del Espectro Autista (TEA), Retraso psicomotor (RPM) y de adquisición del lenguaje. Total 48 estudiantes, promedio de edad: 11.0 años, peso: 39.3 kg y talla: 1.3 m; 54.2% de la población con DI; 45% presentó peso normal, 15.3% bajo peso, 39.6% exceso de peso; las principales alteraciones clínicas fueron en dientes (35.4%); 14.6% presentó 3 o más factores de riesgo para SM; y 47.9% consumo energético elevado. Los estudiantes de educación especial presentaron factores de riesgo para SM, aumentando las complicaciones propias de su discapacidad y afectando más su salud.
Palabras clave: síndrome metabólico; factores de riesgo; discapacidad; educación especial; estudiantes.
Abstract
Metabolic Syndrome (MS) in people with disabilities is worrying and little studied. This paper describes MS risk factors in students with special needs. Multicentric descriptive, transversal and observational study, carried out in Multiple Care Centers. Diagnostics: Disabilities Motor, Intelectual (ID), Multiple, Down Syndrome, Autism spectrum disorder, Psychomotor retardation and language delay. A total of 48 students took part of the study. The mean of age: 11.0 years, weight: 39.3 kg, height 1.3 m; 54.2% of students presented ID; 45% with normal weight; 15.3% with low weight and 39.6% with overweight; principal clinical alterations were in teeth (35.4%); 14.6% presented 3 or more MS risk factors; and 47.9% with a high energy intake. Students with special needs had MS risk factors, which increase the number of complications of their disabilities, affecting more their health.
Keywords: Metabolic syndrome, risk factors, discapacity, special education, studentsReferences
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