Abstract
Undergraduate medical internship is a fundamental educational process for acquiring the necessary competencies for general medical practice, both of which are regulated by various institutions with the aim of ensuring functioning within a framework that allows for the fulfillment of human rights. However, given the high-demand environment inherent in healthcare services, both the student and academic sectors may have their rights violated under certain situations. A prospective quantitative study was conducted, applying the "Enjoyment of Human Rights Scale for Resident Physicians (DERES)" to the three groups, validated by the Medical Education Observatory (2021) and modified in August 2021. It was observed in the group of medical interns that at least 1 in 4 are unaware of their rights as students within the teaching-assistant space. Furthermore, over 50% are unaware of the recommended protocol to follow in case of rights violation.
References
Akaki, J. y López, J. (2018). Formación de médicos especialistas en México. Educación Médica, 19(S1), 36-42. https://doi.org/10.1016/j.edumed.2018.03.007
Camacho, F. (Junio de 2013). Amenazas y humillaciones, parte invisible del currículum médico. La Jornada, pág. 36.
Casas, D., Rodríguez, A., Casas, I. y Galeana, C. (2013). Médicos residentes en México: tradición o humillación. Medwave, 13(7). 10.5867/medwave.2013.07.5764
Estigarribia, M., Servin, R. y Denegri, L. (2007). Preferencias y expectativas de los estudiantes respecto a las prácticas del internado rotatorio de la carrera de Medicina de la UNNE. Rev Postgrado VI Cátedra Med(170), 6-11.
García, M. y Gil, M. (2016). El estrés en el ámbito de los profesionales de la salud. Persona(19), 11-30.
González, C. (Abril de 2015). Ética de las Organizaciones Sanitarias. Revista CONAMED, 20(2), 74-77.
León, R., Lara, V. y Abreu, L. (2018). Educación médica en México. FEM: Revista de la Fundación Educación Médica, 21(3), 119-128. https://dx.doi.org/10.33588/fem.213.949
López, G. y López, A. (1982). Actitudes, opiniones y tendencias de los médicos internos de pregrado en un hospital general de segundo nivel. Salud Publica de México, 24(1), 13-24.
https://saludpublica.mx/index.php/spm/article/view/731
Ludwing, G. (2000). La política pública y la ciudadanía desde el enfoque de los derechos humanos: La búsqueda de una utopía. https://www.civilisac.org/civilis/wpcontent/uploads/derechos-humanos-y-polc3adticas-pc3bablicas-guendel-1.pdf
Luna, J. (Septiembre de 2001). La eterna lucha de los residentes del IMSS. Imagen Médica. Recuperado el 17 de agosto de 2023, de https://www.imagenmedica.mx/04-10-2009/la-eterna-lucha-de-los-residentes-del-imss/
Mann, J., Gostin, L., Gruskin, S., Brennan, T., Lazzarini, Z. y Fineberg, H. (1994). Health and Human Rights. Health and Human Rights, 1(1), 7-23.
https://cdn1.sph.harvard.edu/wpcontent/uploads/sites/2469/2014/03/4-Mann.pdf
OBEME. (2018). ENCUESTA SOBRE DERECHOS HUMANOS EN INTERNOS DE MEDICINA DE LA UNIVERSIDAD VERACRUZANA.
https://www.uv.mx/obeme/files/2018/03/Nota_metodologica.pdf
OBEME. (2020). Evaluación del respeto a los derechos humanos de estudiantes de medicina de la Universidad Veracruzana. Análisis de la situación de salud, Universidad Veracruzana, Instituto de Salud Pública, Xalapa.
Pinzón, C. (Enero-Marzo de 2008). Los grandes paradigmas de la educación médica en Latinoamérica. Acta Médica Colombiana, 33(1), 33-41. http://www.scielo.org.co/pdf/amc/v33n1/v33n1a7.pdf
Secretaría de Gobernación. (2018). NOM-033-SSA3-2018, Educación en Salud. Criterios para la utilización de los establecimientos para la atención médica como campos clínicos para ciclos clínicos e internado de pregrado de la licenciatura en medicina. Norma Oficial Méxicana, Secretaría de Salud, Ciudad de México.
Secretaría de Gobernación. (2022). NOM-EM-001-SSA3-2022, Educación en salud. Para la organización y funcionamiento de residencias médicas en establecimientos para la atención médica. NORMA Oficial Mexicana de Emergencia. Secretaría de Salud.
Tapia, R., Núñez, R., Salas, R. y Rodríguez, A. (2007). El internado médico de pregrado y las competencias clínicas. México en el contexto latinoamericano. Educación Médica Superior, 21(4).
Vázquez, F. (2017). Responsabilidad universitaria de la educación médica en las unidades de salud. UVServa, 4(614).
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Copyright (c) 2023 Dr. Lauro Fernández-Cañedo, Dra. Irene Gertrudis-Santamaría, Dra. Beatriz Vargas-Cazares, Dra. Duaré García, Dra. Carolina Delgado Domínguez, Dra. Lizbeth Aida Ortega Pineda, Osvaldo Ulises García-Ortiz