Índice de Derechos Humanos en el Espacio Docente Asistencial
PDF (Español)

Keywords

Educación Médica
Ética Médica
Instalaciones para Atención de Salud
Facultades de Medicina
México medical education
medical ethics
Health Care Facilities
medical schools
Mexico

How to Cite

Mendoza–González, M. F., Vázquez–Martínez, F. D. ., Cortés–Jiménez, H., Delgado–Domínguez, C. ., Luzanía–Valerio, M. S., Mota–Morales, M. de L., Ortiz–Chacha, C. S., & Argüelles–Nava, V. G. (2024). Índice de Derechos Humanos en el Espacio Docente Asistencial: Una propuesta de evaluación del Observatorio de Educación Médica y Derechos Humanos . UVserva, (18), 131–140. https://doi.org/10.25009/uvs.vi18.3057

Abstract

Since its creation, the Observatory of Medical Education and Human Rights (OBEME) of the Universidad Veracruzana has focused strategic efforts on the collection and systematization, analysis and dissemination of information and the promotion of ethics in medical education and human rights in medical education. Evidence generated through its presence shows a clear imbalance in the training process, essentially in the Teaching-Assistance Space (EDA), where students are often used as a labor force instead of projecting the training of medical students with a comprehensive and quality profile. Despite its efforts, medical training in Veracruz and other latitudes has shown a status quo or delay in actions to improve training conditions. The objective of this work is to present a new OBEME indicator and the first results of its application, to promote decision-making in favor of human rights in medical education: the evaluation of the teaching-assistance space.

https://doi.org/10.25009/uvs.vi18.3057
PDF (Español)

References

Asamblea General (Ed.). (1966). ONU: Asamblea General, Pacto Internacional de Derechos Civiles y Políticos. Adoptado y abierto a la firma, ratificación y adhesión por la Asamblea General en su resolución 2200 A (XXI). {Organización de las Naciones Unidas}. https://www.ohchr.org/sites/default/files/cescr_SP.pdf

Bai, H. (2020). Modernizing Medical Education through Leadership Development. The Yale journal of biology and medicine.

Domínguez-Lara, S., Mota-Morales, M. D. L., Delgado-Domínguez, C., Luzania-Valerio, M. S., & Vázquez-Martínez, D. (2022). El disfrute de los derechos humanos en médicos residentes: construcción y primeras evidencias psicométricas de instrumento. Investigación En Educación Médica, 11(42), 19–29. https://doi.org/10.22201/fm.20075057e.2022.42.21380

Fernández Cañedo, L., Gertrudis-Santamaría, I., Vargas Cazares, B., García, D., Delgado-Domínguez, C., Ortega Pineda, L. A., & García-Ortiz, O. U. (2024). Derechos humanos en el espacio docente asistencial: Percepción de su disfrute por Médicos Internos. UVserva, 16, 216–225. https://doi.org/10.25009/uvs.vi16.2944

Kumari, R., Satyam, S. M., Bairy, L. K., Rehman, A., Shetty, P., & Mohammed, C. A. (2024). Crossing horizons: unraveling perspectives on enhancing medical students’ success through at-risk factor exploration. BMC Medical Education, 24(1), 835. https://doi.org/10.1186/s12909-024-05819-y

Observatorio de Educación Médica y Derechos Humanos, OBEME (Ed.). (2024a). Evaluación de los Campos Clínicos de las Unidades médicas receptoras de residentes (Vol. 1, Issue 1). Universidad Veracruzana. https://www.uv.mx/obeme/files/2024/03/BOLETIN-2024-VOL-1-NUMERO-1.pdf

Observatorio de Educación Médica y Derechos Humanos, OBEME (Ed.). (2024b). Evaluación de los Campos Clínicos de las Unidades médicas receptoras de residentes (Vol. 1, Issue 3). Universidad Veracruzana. https://www.uv.mx/obeme/files/2024/03/BOLETIN-2024-VOL-1-NUMERO-3.pdf

Observatorio de Educación Médica y Derechos Humanos. OBEME (Ed.). (2024c). Evaluación de los Campos Clínicos de Servicio Social en Medicina (Vol. 1, Issue 2). Universidad Veracruzana. https://www.uv.mx/obeme/files/2024/03/BOLETIN-2024-VOL-1-NUMERO-2.pdf

Ramiro-H, M., Cruz-A, J. E., Zerón-Gutiérrez, L., & Arévalo-Vargas, A. (2017). El ENARM y las escuelas y facultades de medicina. Un análisis que no le va a gustar a nadie. Revista Médica Del Instituto Mexicano Del Seguro Social, 55(4), 498–511. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/28591505/

Secretaría de Salud. (2024a). Comité de Estudios de Necesidades de Formación de Recursos Humanos para la Salud. CIFRHS. http://cifrhs.salud.gob.mx/site1/cifrhs/comite_cenfrhs.html

Secretaría de Salud. (2024b). Reportes Académicos ENARM: Médicos Inscritos, Sustentantes, Seleccionados y Resultados por Escuela o Facultad de Medicina 2001-2023. CIFRHS. http://www.cifrhs.salud.gob.mx/site1/enarm/reportes_academicos.html

Sims, D. A., Lucio-Ramirez, C. A., & Cilliers, F. J. (2024). Factors influencing clinician-educators’ assessment practice in varied Southern contexts: a health behaviour theory perspective. Advances in Health Sciences Education: Theory and Practice. https://doi.org/10.1007/s10459-024-10341-3

Universidad Veracruzana. (2024a). Acerca del observatorio – Observatorio de Educación Médica y Derechos Humanos (OBEME). www.uv.mx. https://www.uv.mx/obeme/acerca-del-observatorio/

Universidad Veracruzana. (2024b). Producción Científica – Observatorio de Educación Médica y Derechos Humanos (OBEME). www.uv.mx. https://www.uv.mx/obeme/produccion-cientifica/

Vázquez Martínez, F. D., Mendoza González, M. F., Luzanía Valerio, M. S., Ortiz Chacha, C. S., & Delgado Domínguez, C. (2024). Derecho a la educación médica en el espacio docente-asistencial. UVserva, 16, 67–76. https://doi.org/10.25009/uvs.vi16.2977

Vázquez-Martínez, F. D., & Mendoza-González, M. F. (2020). Los Desafíos de la educación médica en la Universidad Veracruzana. UVserva, 10, 44–53. https://doi.org/10.25009/uvs.v0i10.2709

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.

Copyright (c) 2024 Mauricio Fidel Mendoza–González, Francisco Domingo Vázquez Martínez, Hansy Cortés–Jiménez, Carolina Delgado–Domínguez, Manuel Salvador Luzanía–Valerio, María de Lourdes Mota–Morales, Christian Soledad Ortiz–Chacha, Vianey Guadalupe Argüelles–Nava