Nivel de alfabetización en salud de estudiantes universitarios
PDF

Cómo citar

Morales Chacón, K. D., Palmeros Exome, C., & Barranca Enríquez, A. (2019). Nivel de alfabetización en salud de estudiantes universitarios. UVserva, 77–87. https://doi.org/10.25009/uvs.v0i0.2661

Resumen

La alfabetización en salud se relaciona con las habilidades de las personas para emplear la información en salud y tomar decisiones en la atención y el cuidado sanitario, la prevención de enfermedades y la promoción de la salud durante la vida. La comunidad universitaria desempeña un papel importante en la sociedad, pudiendo influir directamente en las prácticas y actitudes de la alfabetización en salud. Se midió el nivel de alfabetización en salud de 22 estudiantes de la Universidad Veracruzana mediante la encuesta versión en español del European Health Literacy Survey Questionnaire HLS-EU-Q-47, compuesta por 47 ítems evaluados en una escala de Likert. Se observó que el 27% de los estudiantes tiene un nivel insuficiente de alfabetización en salud. Los resultados señalan la necesidad de implementar estrategias de promoción de la salud que contribuyan a mejorarlos; asimismo, se recomiendan futuras investigaciones que involucren otras variables de estudio.

Palabras clave: Alfabetización en salud; estudiantes universitarios; promoción de la salud; universidad saludable; Veracruz

 

Abstract

Health literacy relates to the skills of people to use health information and make decisions in the care and health care, disease prevention and health promotion during life. The university community plays an important role in society, being able to directly influence the practices and attitudes of health literacy. We measured the level of literacy in health of 22 students from the University of Veracruz using the survey spanish version of the European Health Literacy Survey Questionnaire HLS-EU-Q-47, composed of 47 items evaluated in a Likert scale. It was noted that the 27% of students has an insufficient level of health literacy. The results point to the need to implement health promotion strategies that contribute to improving them; it also recommended future research involving other variables under study.

Keywords: Health literacy; university students; health promotion; healthy university, Veracruz

 

https://doi.org/10.25009/uvs.v0i0.2661
PDF

Citas

Berens, E.M., Vogt, D., Messer, M., Hurrelmann, K., y Schaeffer, D. (2016). “Health literacy among different age groups in Germany: results of a cross-sectional survey”. BMC Public Health, 16(1), 1151. doi: 10.1186/s12889-016-3810-6.

Bonaccorsi, G., Lorini, C., Baldasseroni, A., Porchia, B.R y Capecchi, L. (2016). “Health services and health literacy: from the rationale to the many facets of a fundamental concept”. A literature review. Annali dell'Istituto superiore di sanita, 52(1), 114-118. doi: 10.4415/ANN_16_01_18.

Bonal, R., Marzán, M., Castillo, M, Rubán, M.A. (2013). “Alfabetización en salud en medicina general integral. Perspectivas en Santiago de Cuba”. MEDISAN, 13(1), 126.

Denuwara, H.M.B.H., Gunawardena, N.S. (2017). “Level of health literacy and factors associated with it among school teachers in an education zone in Colombo, Sri Lanka”. BMC Public Health, 17(1), 631. https://doi.org/10.1186/s12889-017-4543-x.

Falcón, M., Luna, A. (2012). “Alfabetización en salud: concepto y dimensiones. Proyecto europeo de alfabetización en salud”. RCyS, 2(2), 91-98.

Freedman, D.A., Bess, K.D., Tucker, H.A., Boyd, D.L., Tuchman, A.M., y Wallston, K.A. (2009). “Public health literacy defined”. American Journal of Preventive Medicine, 36(5), 446-451.

Frisch, A.L., Camerini, L., Diviani, N., Schulz, P.J. (2011). “Defining and measuring health literacy: how can we profit from other literacy domains?”. Health promotion international, 27 (1), 117-126. doi:10.1093/heapro/dar043.

Guzys, D., Kenny, A., Dickson-Swift, V., y Threlkeld, G. (2015). “A critical review of population health literacy assessment”. BMC Public Health, 15(1), 215. doi: 10.1186/s12889-015-1551-6

HLS-EU Consortium. (2012). Comparative report of health literacy in eight EU member states. The European Health Literacy Survey HLS-EU. Recuperado de https://docs.wixstatic.com/ugd/76600e_81f8001e7ddc4df198e023c8473ac9f9.pdf.

Kickbusch, I., Pelikan, J.M., Apfel, F., y Tsouros, A. (2013). Health Literacy: The Solid Facts. Copenhagen: World Health Organization (WHO).

Luna, A. (2015). La alfabetización en salud de la población española: variables relacionadas según los resultados del Proyecto europeo de alfabetización en salud (tesis doctoral). Área de Medicina Legal y Forense de la Facultad de Medicina, Universidad de Murcia, Murcia. Disponible en: http://hdl.handle.net/10803/309753.

Mávita, C.J. (2017). “Alfabetización en salud de una comunidad universitaria del noroeste de México en el año 2016”. Investigación en Educación Médica. http://dx.doi.org/10.1016/j.riem.2017.03.002.

Nutbeam, D. (1998). Health Promotion Glossary. Health Promot Int. 13:349-364

Nutbeam, D. (2000). “Health literacy as a public goal: a challenge for contemporary health education and communication strategies into the 21st century”. Health Promotion International, 15(3), 259-67.

Nutbeam, D. (2008). “The evolving concept of health literacy”. Social Science & Medicine, 67(12), 2072-2078. doi:10.1016/j.socscimed.2008.09.050

Nutbeam, D. (2009). Defining and measuring health literacy: what can we learn from literacy studies?. International Journal of Public Health, 54, 303-305. https://doi.org/10.1007/s00038-009-0050-x

Palmeros, C., Hurtado, J.M., y Torres, B. (2016). “La obesidad en México. Programas en marcha”. In Anales de la Real Academia Nacional de Farmacia, 82, 55-63.

Simonds, S.K. (1974). Health education as social policy. Health Education Monograph. 2, 1-25.

Sørensen, K., Van den Broucke, S., Fullam, J., Doyle, G., Pelikan, J., Slonska, Z., y Brand, H. (2012). “Health literacy and public health: A systematic review and integration of definitions and models”. BMC Public Health, 12, 80.

Sørensen, K., Van den Broucke, S., Pelikan, J.M., Fullam, J., Doyle, G., Slonska, Z.,…Brand., H. (2013). “Measuring health literacy in populations: illuminating the design and development process of the European Health Literacy Survey Questionnaire (HLS-EU-Q)”. BMC Public Health, 13(1), 948.

Sørensen, K., Pelikan, J.M., Röthlin, F., Ganahl, K., Slonska, Z., Doyle, G., Brand, H. (2015).” Health literacy in Europe: comparative results of the European health literacy survey (HLS-EU)”. European Journal of Public Health, 25(6), 1053-1058. doi:10.1093/eurpub/ckv043.

Suárez-Reyes, M., y Van den Broucke, S. (2016). “Implementing the Health Promoting University approach in culturally different contexts: a systematic review”. Global Health Promotion, 23 (1), 46-56.

Sukys, S., Cesnaitiene, V.J., y Ossowsky, Z.M. (2017). “Is Health Education at University Associated with Students’ Health Literacy? Evidence from Cross-Sectional Study Applying HLS-EU-Q”. BioMed Research International, Volume 2017, Article ID 8516843, 9 pages.

van der Heide, I., Rademakers, J., Schipper, M., Droomers, M., Sørensen, K., y Uiters, E. (2013). “Health literacy of Dutch adults: a cross sectional survey”. BMC Public Health, 13, 179.

World Health Organization. (1986). Ottawa charter for health promotion. Ottawa. p.5

Zhang, Y., Zhang, F., Hu, P., Huang, W., Lu, L., Bai, R., y Zhao, Y. (2016). “Exploring health literacy in medical university students of Chongqing, China: a cross-sectional study”. PLOS ONE, 11(4), e0152547. doi:10.1371/journal.pone.0152547.