System of Indicators of the Gender Equality Observatory of the Veracruzana University OIGUV
PDF (Español)
XML (Español)

Keywords

Observatory
Gender equality
Indicators
University Observatorio
Igualdad de género
Indicadores
Universidad

How to Cite

López Lara, R., & Flores González, R. (2022). System of Indicators of the Gender Equality Observatory of the Veracruzana University OIGUV. UVserva, (14), 65–79. https://doi.org/10.25009/uvs.vi14.2896

Abstract

The Gender Equality Observatory of the Veracruzana University (OIGUV) aims to generate, systematize and publicize information on lags and advances in gender equality at the university, based on the monitoring of statics disaggregated by sex and indicators of gender on the situation of the student, academic and administrative community policies and practices with a gender perspective. For this, a system of basic indicators was designed, from which a global index of equality is built, and additional indicators (such as gender gaps and indicators of concentration, distribution and feminization/masculinization). The system is made up of dimensions and areas of (in)equality, axes of discrimination (sex, gender identity, sexual orientation, age and disability), subjects of study (academic, administrative, authorities, student and graduate population) and units of measurement (entity, dependency, UVI headquarters, regions, academic areas and university as a whole).

https://doi.org/10.25009/uvs.vi14.2896
PDF (Español)
XML (Español)

References

Barrón Arreola, K. S., Madera Pacheco, J. A. & Cayeros López, L. I. (2018). Mujeres universitarias y espacios de decisión: estudio comparativo en Instituciones de Educación Superior mexicanas. Revista de Educación Superior, 47(188), 39-56. https://doi.org/10.36857/resu.2018.188.506

Buquet Corleto, A. G. (2016). El orden de género en la educación superior: una aproximación interdisciplinaria. Nómadas, 44, 27-43. https://doi.org/10.30578/nomadas.n44a2

Echeverría, R., Paredes, L., Evia, N., Carrillo, C. D., Kantún, M. D., Batún, J. L. & Quintal, R. (2018). Caracterización del hostigamiento y acoso sexual, denuncia y atención recibida por estudiantes universitarios mexicanos. Revista de psicología, 27(2), 1-12. http://dx.doi.org/10.5354/0719-0581.2019.52307

Facio, A. (2016). La responsabilidad estatal frente al derecho humano a la igualdad. México: Comisión de Derechos Humanos del Distrito Federal. https://piensadh.cdhdf.org.mx/images/publicaciones/otras_publicaciones/2014_la_responsabilidad_estatal.pdf

López-Lara, R. y Flores-González, R. (2021). Reporte técnico de Indicadores de Igualdad de Género en la Universidad Veracruzana. http://uv.mx/oiguv/files/2022/03/indicadoresgens.pdf

Fuentes-Plough, J. S. & Ojeda-López, R. N. (2017). Componentes de la enfermería asociados al género y su relación con el desarrollo profesional. Revista de Enfermería del Instituto Mexicano del Seguro Social, 25(3), 201-211. http://revistaenfermeria.imss.gob.mx/editorial/index.php/revista_enfermeria/rt/printerFriendly/120/412

Huerta Mata, R. M. (2017). Ingreso y presencia de las mujeres en la matrícula universitaria en México. Revista de El Colegio de San Luis, 14, 282-306. https://doi.org/10.21696/rcsl7142017722

Lechuga, J., Ramírez, G. & Guerrero, M. (2018). El largo trayecto de la mujer hacia la modernidad en México. ECONOMÍAUNAM, 15(43), 110-139. https://www.scielo.org.mx/pdf/eunam/v15n43/1665-952X-eunam-15-43-110.pdf

López-Lara, R. & Flores-González, R. (2021). Reporte Técnico de Indicadores de Igualdad de Género UV 2021. Xalapa, Universidad Veracruzana.

Ordorika, I. (2015). Equidad de género en la Educación Superior. Revista de la Educación Superior, XLIV(147), 7-17.

Preciado, F., Kral, K. K., & Álvarez, M. G. (2015). “Navegando entre dos mares”: mujeres en el contexto de la cultura de ingeniería. Revista Iberoamericana de Educación, 68, 39-58. 68, 39–58. https://doi.org/10.35362/rie680199

Puente Esparza, M. L., Briano Turrent, G. del C., & Ramírez Flores, E. (2020). El techo de cristral en universidades públicas de México. Un análisis exploratorio. Ciencias Administrativas. Teoría y Praxis, 16(2): 88-101. https://doi.org/10.46443/catyp.v16i2.263

Sánchez González, M. C. & Villagómez Valdés, G. (2012). Perspectiva de género en instituciones de educación superior en la región sur-sureste de México. GénEros Revista de Investigación y divulgación sobre los estudios de género, 19 Época 2(11), 7-36. http://bvirtual.ucol.mx/descargables/843_perspectiva_genero_instituciones.pdf

Sánchez Jasso, A. K., Rivera Gómez, E., & Velasco Orozco, J. J. (2016). Desigualdades de género en ciencia, el caso de las científicas de UAEMéx. Cuadernos inter.c.a.mbio sobre Centroamérica y el Caribe, 13(2), 85-112. https://doi.org/10.15517/c.a..v13i2.26691

Varela Guinot, H. (2020). Las universidades frente a la violencia de género. El alcance limitado de los mecanismos formales. Revista Mexicana de Ciencias Políticas y Sociales, 65(238), 49-80. https://doi.org/10.22201/fcpys.2448492xe.2020.238.68301

ONU Mujeres. (2016). Profundicemos en términos de género. Guía de terminología y uso de lenguaje no sexista para periodistas, comunicadoras y comunicadores. Guatemala: ONU Mujeres Guatemala. http://onu.org.gt/wp-content/uploads/2017/10/Guia-lenguaje-no-sexista_onumujeres.pdf

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.

Copyright (c) 2022 Rocío López Lara, Rubén Flores González