Abstract
Napatecuhtlan is located in Pueblo Viejo in the municipality of Perote, Veracruz and corresponds to the period 300 to 900 AD. It should be noted that the work from Medellín, published in 1953, is the only archaeological document that describes the site and the excavation carried out in 1950. The materials are currently located in the warehouses of the Xalapa Museum of Anthropology of the Universidad Veracruzana located in the capital of the State of Veracruz. The objective of the work focuses on the analysis of two cremated burials from the Napatecutlan archaeological site. In this place, different pyramidal architectural structures, ball games and shrines were found, where human burials with differential funerary treatment were found. The space is framed in a mountain landscape and some associated materials have a close relationship with water, as can be seen in the obsidian figures and vessels of Tláloc, god of rain.
References
Barba, L. y Rodríguez, R. (1990). Acerca del color de huesos quemados. Antropológicas, (5), 94-95. https://tinyurl.com/4zae5j7b
Carreón-Blaine, E. (1994). Las ofrendas del Templo Mayor de Tenochtitlan, de Leonardo López Luján. Anales Del Instituto de Investigaciones Estéticas, 16(65), 225–23. https://doi.org/10.22201/iie.18703062e.1994.65.1722
Cervantes, J. (2017). La cremación humana en Ixcateopan, Guerrero. Arqueología, (50), 104–113. https://tinyurl.com/5hbmzceb
Gómez, F. (1996). El Análisis Antropológico de las cremaciones. Complutum 1996 Extra, 6(II), 55-64. https://core.ac.uk/download/pdf/38828686.pdf
Ladrón de Guevara, S. y Fuentes, I. (2021). El rojo, color de los muertos: pigmentos en los entierros de El Zapotal, Veracruz. Arqueología, (60), 139–150. https://revistas.inah.gob.mx/index.php/arqueologia/article/view/17033
Limón, S. (2016). El fuego sagrado. Ritualidad y simbolismo entre los nahuas, según las fuentes documentales. UNAM-INAH, 116-125.
López-Alonso, S. (1973) Cremación y entierros en vasijas en Cholula prehispánica. Anales Del Instituto Nacional De Antropología E Historia, 7(3), 111–118. https://revistas.inah.gob.mx/index.php/anales/article/view/7412
López-Austin, A. (1999). Misterios de la vida y la muerte. Arqueología Mexicana. VII (40), 4-9. México. https://tinyurl.com/3pzm3ux7
López Austin, A. (2010). El dios enmascarado de fuego. Anales De Antropología, 22(1). https://doi.org/10.22201/iia.24486221e.1985.1.15851
López-Austin, A. (2016). La cosmovisión de la tradición mesoamericana. Tercera parte. Arqueología Mexicana, (70). Edición especial.
Medellín, A. (1953). Napatecuhtlán. Comité pro celebración del cuadragésimo Aniversario de la fundación de Perote Ver., México. UV.
Pastrana, A (2006). La obsidiana en Mesoamérica. Arqueología Mexicana, (80), 49-54. https://tinyurl.com/mr3nx2yk
Soustelle, J. (1982). El Universo de los Aztecas. Fondo de Cultura Económica.

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Copyright (c) 2023 Margarita Meza Manzanilla