Strengthening of Nahuatl in the Casa del Niño Indígena at Atlahuilco, Veracruz, México
PDF (Español)
XML (Español)

Keywords

animación sociocultural
investigación vinculada
educación intercultural
intervención comunitaria sociocultural animation
linked research
intercultural education
linguistic diversity

How to Cite

Nava Vite, R., Santes Gómez, J., & Mirenda Landa, M. I. (2022). Strengthening of Nahuatl in the Casa del Niño Indígena at Atlahuilco, Veracruz, México: A linked research experience. UVserva, (14), 192–211. https://doi.org/10.25009/uvs.vi14.2850

Abstract

This article has the purpose of making visible a related research experience that the students of the Universidad Veracruzana Intercultural carried out based on the strategies to strengthen the use of Nahuatl in infants and young people of the Casa del Niño Indígena, belonging to the National Institute of Indigenous Peoples (INPI), in Atlahuilco, Veracruz. In addition, it reports on a sociolinguistic diagnosis that was carried out in the Casa del Niño Indígena, in order to know the linguistic profile of infants and young people for the implementation of future interventions of sociocultural animation and teaching of reading and writing in the Nahuatl language.

It is important to note that at the Universidad Veracruzana Intercultural, linked research is a main axis of knowledge production, it provides a rapprochement with the actors to address their problems, sociocultural management is potentiated, and young people put their intercultural skills into practice.

https://doi.org/10.25009/uvs.vi14.2850
PDF (Español)
XML (Español)

References

Ander-Egg, E. (2008). La animación sociocultural en los comienzos del siglo XXI. Lumen Humanitas.

Brice-Heath, S. (1972). La política de lenguaje en México. De la colonia a la nación. Instituto Nacional Indigenista.

Casillas-Muñoz, M. L. y Santini-Villar, L. (2006). Universidad Intercultural. Modelo Educativo. SEP -CGEIB.

Dietz, G. y Mateos, C. (2013). Interculturalidad y educación intercultural en México. Un análisis de los discursos nacionales e internacionales en su impacto en los modelos educativos mexicanos. SEP-CGEIB.

Herrera, M. (1998). El desarrollo de Procesos acción socioeducativa desde la perspectiva de la animación sociocultural. Universidad de Sevilla.

INEGI. (2010) http://www3.inegi.org.mx/sistemas/mexicocifras/default.aspx?src=487&e=30

LGDLPI (2003). Ley General de Derechos Lingüísticos de los Pueblos Indígenas. http://www.inali.gob.mx/pdf/ley-GDLPI.pdf

Martínez-Buenabad, E. (S/F). La educación indígena e intercultural en México y sus implicaciones en la construcción de ciudadanías. https://bit.ly/3sfAZEK

Martínez, L. A. (2007). La observación y el diario de campo en la definición de un tema de investigación. https://bit.ly/3yXvcrb

Medina-Rivilla, A. y Domínguez, C. (2005). La formación del profesorado ante los nuevos retos de la interculturalidad. En Medina, A., Rodríguez A. e Ibáñez de Aldecoa, A. (Coords.), Interculturalidad. Formación del Profesorado y Educación. (pp. 27-50). Pearson.

Nava-Vite, R. (2015). “Desafíos de la educación intercultural: el caso de la sierra de Zongolica”, en Gonzales-Hernández, M., Domínguez-Basurto, M., García-Durán, A. (coords) actas, Educación Ambiental desde la Innovación, la Transdisciplinariedad e Interculturalidad T-III, Mexihko, Ecorfan. Ipan internet: https://bit.ly/3MM0Mxu

Rodríguez-López, M. (2003). Ritual, identidad y procesos étnicos en la Sierra de Zongolica. CIESAS.

Santos-Canon, T. (2015). Estrategias para el uso, desarrollo y aprendizaje de las lenguas indígenas en educación básica. Lecciones derivadas de la experiencia. SEP -CGEIB.

Schmelkes, S. (Coord.). (2006). El enfoque intercultural en educación. Orientaciones para maestros de primaria. SEP-CGEIB.

Schmelkes, S. (2009). El problema de la educación para la diversidad. En R. Mendoza (Comp.), Gestión de la diversidad: diálogos interdisciplinarios. Cuadernos Interculturales.

Sierra, Z. (2010). Pedagogías desde la diversidad cultural: una invitación a la investigación colaborativa intercultural. https://bit.ly/3ySzQq3

Tecpile, A. (2014). Formación, vinculación y experiencias laborales del gestor intercultural para el desarrollo con orientación en comunicación: estudiantes y egresados sede grandes montañas [Tesis de Licenciatura, Universidad Veracruzana Intercultural].

Universidad Veracruzana Intercultural [UVI]. (2005). Diagnóstico y regiones interculturales. UVI-SEP, Mimeo.

UVI. (2007). Licenciatura en Gestión Intercultural para el Desarrollo. UV.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.

Copyright (c) 2022 Rafael Nava Vite, Juana Santes Gómez, María Isabel Mirenda Landa