Anxiety levels in primary school children with and without separated parents
PDF (Español)
XML (Español)

Keywords

ansiedad
niños
padres separados anxiety
children
separated parents

How to Cite

Huerta-Reyes, M., Lara Murillo, T. G., & Castineyra-Mendoza, S. (2022). Anxiety levels in primary school children with and without separated parents. UVserva, (14), 181–191. https://doi.org/10.25009/uvs.vi14.2875

Abstract

A growing one is that children have been affected by family disintegration and especially by separation from their parents, which often causes levels of anxiety, which is why this research aims to analyze the levels of anxiety caused in primary school children, with and without separated parents. The sample consisted of 40 primary school students, 21 boys (52%) and 19 girls (48%), the instrument selected for the collection of information was the Manifest Anxiety Scale in Children Revised (CMASR-2) which It has three dimensions: Physiological Anxiety, Restlessness/Hypersensitivity and Social Anxiety. The results showed that 80% of the children with separated parents present higher levels of anxiety in the dimension of restlessness, and it is observed that gender does not interfere with the results obtained.

https://doi.org/10.25009/uvs.vi14.2875
PDF (Español)
XML (Español)

References

Arango, Y., Hernández, D., Tamayo, V., Vanegas, L. y Andrade, J. (2018). Indicadores de trastorno de ansiedad por separación en niños y niñas, hijos de padres separados residentes en Risaralda. Cuaderno de Investigaciones-Semilleros Andina, 11,(11), 137-145. https://revia.areandina.edu.co/index.php/vbn/article/view/922/768

Arbol, P. (2019). Factores de riesgo del Trastorno de Ansiedad por Separación en la infancia. https://bit.ly/3TCNxld

Asociación Americana de Psiquiatría (APA). (2014). Manual diagnóstico y estadístico de los trastornos mentales DSM-5 (5a ed.). España: Arlington.

Cáceres, L. M. (2018). Trastorno de ansiedad por separación y autoconcepto en niños de 8 a 11 años de edad con padres separados. Universidad Peruana de Ciencias Aplicadas (UPC). https://doi.org/10.19083/tesis/625171

Castillo, S. M., y Merino, Z. G. (2018). La desintegración familiar: impacto en el desarrollo emocional de los niños. Journal of Science and Research, 3(9), 10–18. https://doi.org/10.26910/issn.2528-8083vol3iss9.2018pp10-18p

García, M. C., García, E. C., y López-Villalobos, J. A. (2019). Estrés percibido por los padres de niños con Trastorno por Déficit de Atención con Hiperactividad. Revista de Psiquiatría Infanto-Juvenil, 36(3), 21-31.

Garzón, A. (2020). Ansiedad generalizada en niños y percepción del funcionamiento familiar por parte de los padres. Universidad Externado de Colombia. https://bit.ly/3s7g4mX

Gómez, O. y Rosario, L. (2017). Conflictividad parental, divorcio y ansiedad infantil. Pensamiento Psicológico, 15(2), 67-78. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=80152474006

Jordán-Quintero, M., Agudelo-Hernández, F., De la Rosa, A., Cardona-Porras, L. y Uribe-Restrepo, J. (2020). Implementación de una intervención multifamiliar para niños con problemas conductuales y emocionales en una población semirrural. Revista Colombiana de Psiquiatría (English Ed ), 51(2), 113–122. https://doi.org/10.1016/j.rcp.2020.10.006

León, T., Rodríguez, F., Maria, J., Quiñones, R., Fabelo, J. y Shelton, H. (2021). Alteraciones psicológicas en niños con padres ausentes por emigración. 16 de Abril, 60(282), 1426.

Martínez, G. (2021). Ansiedad en Niños y Adolescentes, Hijos de Emigrantes del Ecuador. Profundidad Psicológica, 1, 1-11.

Resett, S., González, P., y Mesurado, B. (2022). Problemas emocionales, personalidad oscura, sexting y grooming en adolescentes: el rol del género y la edad. CES Psicología, 15(2), 23–43. https://doi.org/10.21615/cesp.6132

Reynolds C. y Richmond, B. (2012). CMASR-2 Escala de ansiedad manifiesta en niños, Revisada 2da. Edición. México: Manual Moderno.

Romero, J. Flower, L. y Huamanttica, R. (2021). Conducta prosocial en niños de padres separados en relación con estilos de afrontamiento. Revista Cultura, 35 (11), 187-195. https://doi.org/10.24265/cultura.2021.v35.11

Vega, M. (2021). Ansiedad por separación en niños del centro de desarrollo infantil “Retoñitos de Chiriboga”, estudio de caso. Tesis de maestría, Universidad Técnica del Norte. http://repositorio.utn.edu.ec/handle/123456789/10976

Velasco, C., Ramírez, C. y Velasco, D. (2020). Estado y rasgo de ansiedad en escolares y adolescentes colombianos con y sin desórdenes gastrointestinales funcionales. Revista colombiana de Gastroenterología, 35(2), 174-180.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.

Copyright (c) 2022 Dra. Magali Huerta Reyes, Tania Guadalupe Lara Murillo, Santiago Castineyra-Mendoza