Abstract
The undergraduate medical internship in Mexico was created 60 years ago. Since the very beginning, three problems were identified: 1) contradiction of the official recognition of the intern as a student with the perception of workers regarding the interns; 2) absence of university professors in hospitals, and 3) predominance of assistance activities over the educational process. According to the 2021 survey conducted by the Observatory of Medical Education and Human Rights among interns (n=107) of the Universidad Veracruzana, these problems still occur: 62% of the respondents said that they worked more than 80 weekly hours at the hospital; 87% considered that the hospital teachers do not have proper working conditions to carry out the academic activities, while 92% reported that the assistance activities were essential instead of the academic ones. These problems prevent the medical intern from fulfilling the academic objectives of the medical internship.
References
CIFRHS (2017). Acerca de la Comisión Interinstitucional para la Formación de Recursos Humanos para la Salud. http://www.cifrhs.salud.gob.mx/site1/cifrhs/acerca_dela_cifrhs.html
Comisión Nacional de Derechos Humanos [CNDH]. (2009). Recomendación General 15 Sobre el derecho a la protección de la salud. https://www.cndh.org.mx/documento/recomendacion-general-numero-15-sobre-el-derecho-la-proteccion-de-la-salud
Consejo Mexicano para la Acreditación de la Educación Médica [COMAEM]. (2022). Estado global de la acreditación. http://www.comaem.org.mx/wp-content/uploads/2022/09/estado-global.htm
Diario oficial de la Federación [DOF]. (2005). NORMA Oficial Mexicana NOM-234-SSA1-2003, Utilización de campos clínicos para ciclos clínicos e internado de pregrado. https://dof.gob.mx/nota_detalle.php?codigo=755577&fecha=06/01/2005#gsc.tab=0
DOF. (2022). NORMA Oficial Mexicana de Emergencia NOM-EM-033-SSA3-2022, Educación en salud. Criterios para la utilización de los establecimientos para la atención médica como campos clínicos para ciclos clínicos e internado de pregrado de la licenciatura en medicina. https://dof.gob.mx/nota_detalle.php?codigo=5655487&fecha=17/06/2022#gsc.tab=0
Fernández-Pérez, J. (1996). Las carreras de medicina en México. Perfiles Educativos, XVIII(73). https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=13207307
Frenk, J., Hernández-Llamas, H. y Álvarez-Klein L. (1983). Análisis histórico del internado rotatorio de pregrado en México. Gaceta Médica de México, 119(2), 87-96.
Gasca-González, H. (1997). Crónica de la Facultad de Medicina. Tomo I 1950-1971. Facultad de Medicina. Universidad Nacional Autónoma de México.
Observatorio de Educación Médica y Derechos Humanos [OBEME]. (2019). Educación Médica y Derechos Humanos. Evaluación del respeto a los derechos humanos de estudiantes de medicina de la Universidad Veracruzana, en las unidades de atención médica (2017-2018). https://www.uv.mx/obeme/files/2019/05/01-Primer-Informe-Educacion-Medica-Derechos-Humanos.pdf
OBEME. Observatorio de Educación Médica y Derechos Humanos. (2020). Educación Médica y Derechos Humanos. Evaluación del respeto a los derechos humanos de estudiantes de medicina de la Universidad Veracruzana, en las unidades de atención médica (2018-2019). https://www.uv.mx/obeme/files/2019/05/02-segundo-informe-educacion-medica-y-derechos-humanos.pdf
OBEME. Observatorio de Educación Médica y Derechos Humanos. (2021). Educación médica y derechos humanos. Evaluación del goce de los derechos humanos de estudiantes de medicina de la Universidad Veracruzana, en las unidades médicas (2019-2020). https://www.uv.mx/obeme/files/2019/05/3er-informe-Obeme.pdf
Gobierno de México. (2017) ¿Por qué la Reforma Constitucional de Derechos Humanos de 2011 modificó la relación entre el gobierno y la sociedad? https://bit.ly/2ljumia
Pozas-Horcasitas R. (1993). La democracia en blanco: el movimiento médico en México, 1964-1965. Siglo Veintiuno Editores.
Roesch-Dietlen F. (s.f). Historia de la Medicina en Veracruz. Universidad Veracruzana, Sociedad Veracruzana de Historia y Filosofía de la Medicina. A.C.
Secretaría de Salud. DGIS. (2021). Conocimiento en Salud. Datos Abiertos Recursos en Salud. 2021. http://www.dgis.salud.gob.mx/contenidos/basesdedatos/da_recursos_gobmx.html
Vázquez-Martínez, F. D. (2018). El derecho a la educación de los estudiantes de medicina durante el internado rotatorio. UVserva, (6). https://doi.org/10.25009/uvs.v0i6.2577
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Copyright (c) 2022 Francisco Domingo Vázquez Martínez, Dra. María de Lourdes Mota Morales, Scarlett Sosa Alvarado