Instrument to identify the conceptions of social actors on Environmental Education
PDF (Español)
XML (Español)

Keywords

-chave: instrumento; validação; confiabilidade. Instrument
Validation
Reliability instrumento
validación
confiabilidad

How to Cite

Florez Cabrera, J. (2024). Instrument to identify the conceptions of social actors on Environmental Education. UVserva, (16), 168–186. https://doi.org/10.25009/uvs.vi16.2935

Abstract

The article reveals the process of creation and validation of an instrument focused on identifying the conceptions that students, graduates and teachers have about Environmental Education, Latin American Environmental Thought, Environment and Environmental Culture, built in the transfer of oriented training in the Faculty of Education of the Surcolombiana University or autonomous training. Likewise, the instrument has a session focused on analyzing the trends of the participants in relation to the characteristics of the Inclusion of the   Environmental Dimension. The instrument was created from the categories to be analyzed and was validated by eight experts with environmental knowledge, one (1) statistical mathematician and one (1) expert in evaluation for a total of ten experts. The assigned evaluation of the experts was validated by Cronbach's alpha coefficient, which was calculated using the expression: α=k/(k-1)∙(∑ S^2 p)/(S^2 t) where k is  the number of items, S^2 t is the total variance of the instrument and ∑ S^2 p is the sum of the variances of all items. It was concluded that the validated instrument is relevant to conduct research on conceptions related to the stated categories and inclusion of the environmental dimension.

https://doi.org/10.25009/uvs.vi16.2935
PDF (Español)
XML (Español)

References

Argibay, J. C. (2006). Técnicas Psicométricas. Cuestiones de validez y confiabilidad. Subjetividad y procesos cognitivos, (8), 15-33. http://tinyurl.com/2r3daa7v

Bayón-Martínez, P., Morejón-Ramos, A. (2003). Cultura Ambiental y la construcción de entornos de reproducción social en Cuba: Un reto para el siglo 21. Grupo Gemas, Instituto de Filosofía, Ministerio de Ciencia, Tecnología y Medio Ambiente (Citma).

Bravo-Paniagua, T., Valenzuela-González, S. (2019). Cuadernillo técnico de evaluación educativa Desarrollo de instrumentos de evaluación: 5 cuestionarios. Instituto Nacional para la Evaluación de la Educación [INEE]. https://www.inee.edu.mx/wp-content/uploads/2019/08/P2A355.pdf

Cobos-Aguilar, H., Pérez-Cortés, P., De la Garza-Quintanilla, H. y Ochoa-Castro, C. E. (2015). Proceso de validación de un instrumento para medir la lectura crítica de informes de investigación médica. Investigación en Educación Médica, 4(16), 200-206. http://tinyurl.com/bdewxup2

Coya-García, M. (2001). La Ambientalización de la universidad. Un estudio sobre la formación ambiental de los estudiantes de la Universidad de Santiago de Compostela y la política ambiental de la institución. [Tesis doctoral]. Universidad de Santiago de Compostela.

Escofet, A., Folgueiras, P., Luna, E. y Palou, B. (2016). Elaboración y validación de un cuestionario para la valoración de proyectos de aprendizaje-servicio. Revista Mexicana de Investigación Educativa [RIME], 21(70), 929-949. http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1405-66662016000300929&lng=es&tlng=es

Flórez-Cabrera, J. A., Reyes-Forero, J. A. y Chamorro-Zárate, M. A. La formación ambiental de estudiantes y egresados de las licenciaturas de la Universidad Surcolombiana. CPU-e, Revista de Investigación Educativa, (34), 296-320. https://doi.org/10.25009/cpue.v0i34.2799

Gala, R. (2015). La ambientalización curricular en las Humanidades. El caso de la universidad madrileña. Humanidades: Filosofía, Lenguaje y Literatura.

Geli-Ciurana de, A. M., Junyent-Pubill M., y Arbat-Bau, E. (2005). La Sostenibilidad en la Formación inicial del Profesorado: aplicación del modelo ACES. Enseñanza de las ciencias, (número extra). VII Congreso, 1-6. http://tinyurl.com/4pby5hw7

Giesecke, M. (2020). Elaboración y pertinencia de la matriz de consistencia cualitativa para las investigaciones en ciencias sociales. Desde el Sur, 12(2), 397-417. https://dx.doi.org/10.21142/des-1202-2020-0023

González Herrera, M. (2000). Cultura Ambiental en la Amazonía Peruana. CARE.

Hernández-Sampieri, R., Fernández Collado, C., y Baptista Lucio, P. (2014). Metodología de la Investigación. (6a ed.) Mc Graw Hill.

Kaplan, R., M. y Saccuzzo, D. P. (2017). Psychological Testing: Principles, Applications, and Issues, (9a ed.) Wadsworth Cengage Learning.

Kibert, N. (2000). Un análisis de las correlaciones entre los componentes de actitud, comportamiento y conocimiento de la alfabetización ambiental en estudiantes universitarios de pregrado. (Tesis de maestría), Universidad de Florida. http://etd.fcla.edu/UF/ana6250/Nicole_Kibert_thesisformatted.pdf

Lazcano-Ortiz, M., Salazar-González, B. C., y Gómez-Meza, M. V. (2008). Validación del instrumento: afrontamiento y proceso de adaptación de Roy en pacientes con diabetes mellitus tipo 2. Aquichan, 8(1), 116-125. http://tinyurl.com/3p3dfbd4

Martínez-Arias, R. (1996). Psicometría: Teoría de los tests psicológicos y educativos. Madrid: Editorial Síntesis.

Martínez Ramírez, J. (2019). El proceso de elaboración y validación de un instrumento de medición documental. Acción y Reflexión Educativa, (44), 50-63. https://revistas.up.ac.pa/index.php/accion_reflexion_educativa/article/view/673

Molano-Niño, A. C. (2013). Concepciones y prácticas sobre educación ambiental de los docentes en las universidades de Bogotá. Implicaciones para los currículos de las facultades de educación. [Tesis doctoral]. Universidad de Valladolid.

Mora, W. M. (2011). La inclusión de la dimensión ambiental en la educación superior: un estudio de caso en la Facultad de Medio Ambiente de la Universidad Distrital en Bogotá. [Tesis doctoral]. Universidad de Sevilla.

Ocaña-Moral, M. T., Pérez-Ferra, M., y Quijano-López, R. (2013). Elaboración y validación de una escala de creencias de los alumnos de educación secundaria obligatoria respecto al medio ambiente. Profesorado. Revista de Currículum y Formación de Profesorado, 17(1), 431-454. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=56726350025

Pérez-Cediel, C. A. (2015). La Inclusión de la Dimensión Ambiental en el Currículo del Programa de Biología de la Universidad del Tolima. Universidad de Tolima.

Robles Garrote, P. y Rojas, M. C. (2015). La validación por juicio de expertos: dos investigaciones cualitativas en Lingüística aplicada. Revista Nebrija de Lingüística Aplicada. (18), 1-16. http://tinyurl.com/4wpu4v5h

Roque, M. (2003). Estrategia educativa para la formación de la cultura ambiental de los profesionales cubanos de nivel superior, orientada al desarrollo sostenible. [Tesis Doctoral]. Universidad de Ciencias Pedagógicas «Enrique José Varona». Cuba.

Souza de, M. (2015). Formación inicial y permanente del profesorado e innovación educativa: ambientalización curricular de la educación superior en Brasil: factor clave en la formación ambiental en el ámbito universitario del Estado del Río Grande del Norte. [Tesis doctoral]. Universidad Complutense de Madrid.

Soriano-Rodríguez, A. M. (2014). Diseño y validación de instrumentos de medición. Diá-logos, 8(13), 19-40. https://core.ac.uk/download/pdf/47265078.pdf

Suárez-Arias, A. L. (2013). Análisis comparativo de las concepciones del profesorado sobre la dimensión ambiental en el currículo de trabajo social y la licenciatura en biología y educación ambiental de la universidad del Quindío, Colombia [Tesis doctoral]. Universitat de València.

Supo, J. (2013). Cómo validar un instrumento – La guía para validar un instrumento en 10 pasos. Biblioteca Nacional del Perú.

Frías-Navarro, D. (2022). Apuntes de estimación de la fiabilidad de consistencia interna de los ítems de un instrumento de medida. Universidad de Valencia https://www.uv.es/~friasnav/AlfaCronbach.pdf

Yepes Conde, S. A. Roa Cardoso, K. Y. Lasso Ardila, C. A (2017). Caracterización de las Concepciones sobre medio ambiente en estudiantes y profesores de un programa de formación inicial. Bio-grafía, (número especial), 1005-1018 https://doi.org/10.17227/20271034.vol.0num.0bio-grafia1005.1018

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.

Copyright (c) 2023 Jorge Florez Cabrera