Abstract
On the Public Policy of National Security in Mexico, in addition to the secrecy around this issue, and the lack of a legal definition of National Security until 2004; The problem that was shown recurrently was the one referring to the violation of human rights by the Mexican government to the governed, using National Security as a pretext in many cases. National Security, which was applied to solve problems that at some point were Public Security, such as drug trafficking, guerrillas, arms trafficking and organized crime, what, given its characteristics and size; and the lack of capacity of the police forces to deal with these antagonisms, it was necessary the intervention of the armed forces (army, air force and navy of Mexico), as bodies and institutions that are the last barrier to protect the integrity of the State.
The fight against violence and lack of freedom; also the protection of Human Rights; they must be permanent tasks throughout the world, for this reason, freedom cannot be taken for granted. For this reason, the Public Policies of National Security and Public Security must have a harmonious relationship with Human Rights such as Due Process.
Preserving freedom and national security are at the same time tasks of the State, which are carried out both by governments and by society in general.
To get an idea of the above, this article presents the case of the 4 civilians from Rosarito, developed in 2009, to reflect the case of Mexico and Baja California where there are experiences in this field, in which it is developed many times. a clash between the public policies of National Security and those of Human Rights, such as due process.
References
Angulo J., J. M. (2014). Seguridad Nacional y Derechos Humanos en México (1917 – 2008). México: INACIPE.
Caso Radilla Pacheco Vs. Estados Unidos Mexicanos, Sentencia (2009, 23 de noviembre). Costa Rica: Corte Interamericana de Derechos Humanos.
Comisión Nacional de los Derechos, Recomendaciones. México, 2017, http://www.cndh.org.mx/Recomendaciones.
Comisión Nacional de los Derechos Humanos. (2015, 7 de octubre). Recomendación No. 33/2015 sobre el caso de la Detención Arbitraria, Retención Ilegal y Tortura En Agravio de V1, V2, V3 Y V4 en Baja California. Ciudad de México, México. Recuperado (2017, mayo) de: http://www.cndh.org.mx/Recomendaciones
Constitución Política de los Estados Unidos Mexicanos. (1917, 5 de febrero). México: Diario Oficial de la Federación. Texto Vigente con reformas hasta 2019.
De Caprona D. y Ritter A. (1987). “Significaciones e implicaciones en las conductas instrumentales”. En Piaget, J., & García, R. Hacia una Lógica de Significaciones. (pp. 19 – 27) Barcelona, España: Gedisa Editorial.
Diccionario Práctico de la Lengua Española. (1998). Madrid: Ed. Espasa-Calpe.
Fajardo Morales, Z. A. (2018). El control de convencionalidad en México: Elementos Dogmáticos para una aplicación práctica. Ciudad. de México, México: Suprema Corte de Justicia de la Nación. Recuperado de: https://www.sitios.scjn.gob.mx/reformasconstitucionales/sites/default/files/material_lectura/Fajardo%20Control%20Convencionalidad.pdf
Falconi M., F. (2013). La tutela de los Derechos Humanos frente a la militarización de la Seguridad Pública en México. (Tesis de licenciatura inédita). Universidad Nacional Autónoma de México. México.
Fernández Morales, D. (2012). Las misiones de las fuerzas armadas en el ámbito de la Seguridad nacional y sus implicaciones en la transformación de las relaciones cívico – militares en México 2000-2009. (Tesis de licenciatura inédita). Universidad Nacional Autónoma de México. México.
García, R. (2000). El conocimiento en construcción. De las formulaciones de Jean Piaget a la teoría de sistemas complejos. Barcelona: Gedisa editorial.
García, R. (2006). Sistemas complejos. Conceptos, método y fundamentación epistemilógica de la investigación interdisciplinaria. Barcelona, España: Gedisa Editorial.
Gómez B., W. P. (2016). Las Fuerzas Armadas en la reconceptualización de la Seguridad en el siglo XXI. Aportaciones y nuevos roles en América Latina. (Tesis de maestría inédita). Universidad Nacional Autónoma de México. México.
Interdisciplinary Institute for Ethics and Human Rights, (2011) Consultado el 12 de noviembre de 2017, https://www3.unifr.ch/ethique/en/
Marcuello-Servós, C. (2017). Metodología: investigación, análisis y evaluación de las políticas públicas. Seminario Grupo de Investigación Políticas públicas. presentado en Doctorado en Ciencias y Humanidades para el Desarrollo Interdisciplinario, Zaragoza, España.
Martínez C. L. A. (1987) “Seguridad”. Diccionario UNESCO de Ciencias Sociales. Barcelona, España: UNESCO - Editorial Planeta - De Agostini. Vol. IV.
Piaget, J., & García, R. (1987). Hacia una Lógica de Significaciones. Barcelona, España: Gedisa Editorial.
Plan Nacional de Desarrollo 2013-2018, México, Gobierno de México, p.31.
Roth, A.-N. (2002). Políticas públicas. Formulación, implementación y evaluación. Bogotá, Colombia: Aurora.
Subirats, J., Knoepfel, P., Larrue, C. y Varonne. (2008). Análisis y gestión de políticas públicas. Barcelona: Editorial Ariel.
Zubel R. y Merzaghi G. (1987). “Las relaciones intraobjetales”. En Piaget, J., & García, R. Hacia una Lógica de Significaciones. (pp. 19 – 27, 61 - 62). Barcelona, España: Gedisa Editorial.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Copyright (c) 2023 Francisco Felipe De Jesus Pérez Alejandre