Competencias de diseño arquitectónico integral
PDF (Español)
XML (Español)

Keywords

Diseño arquitectónico
competencias de diseño
proyecto integral
aprendizaje colaborativo Architectural design
design skills
comprehensive project
collaborative learning

How to Cite

García Quintero, T. B., Alejandre Espinosa, M., & Méndez Casanova, E. M. . (2024). Competencias de diseño arquitectónico integral: Diagnóstico en la Facultad de Arquitectura de la Universidad Veracruzana, región Poza Rica-Tuxpan . UVserva, (16), 279–293. https://doi.org/10.25009/uvs.vi16.2964

Abstract

This paper has the objective of assessing the development of design skills for the resolution of a comprehensive architectural project due to the great relevance of these training skills in the labor field of Architecture, this assessment was carried out using diagnostic instruments, which are: the questionnaires on study conditions and learning styles and the CDA survey (Architectural Design Competences), the latter is composed of elements related to the educational experience: Architectural Design Details. The group is made up of ten students of the Bachelor of Architecture from the FAUV Poza Rica. Thanks to the diagnosis made, an area of ​​opportunity was detected in this group due to the limited level of development of design skills and an improvement proposal is presented to strengthen them through the architectural design methodology, collaborative learning and action research.

https://doi.org/10.25009/uvs.vi16.2964
PDF (Español)
XML (Español)

References

Bigurra de la Hoz, R. (2006). Aprendizaje Colaborativo en el Aula, Antología del Curso-Taller, Universidad Veracruzana, Programa De Formación De Académicos.

Boix, F. y Montelpare, A. (2012). El proyecto arquitectónico: enseñanza y práctica de las estrategias proyectuales, Buenos Aires: Teseo, Libro, Universidad Abierta Interamericana, ISBN 978-987-1867-11-0

Calle Piedrahita, J. y Isaza Zapata, GM (2016). Gestión del conocimiento en el área de arquitectura: aprendizajes y saberes en Medellín. Revista Venezolana de Gerencia, 21 (76), 627-641.

Castaño, J., Bernal, M., Cardona, D. y Ramírez, I. (2005). La enseñanza de la arquitectura, una mirada crítica. Revista Latinoamericana de Estudios Educativos. (Colombia), 1(1), 125-147.

Castro, S. y Guzmán de Castro, B. (2005). Los estilos de aprendizaje en la enseñanza y el aprendizaje: Una propuesta para su implementación. Revista de Investigación, (58), 83-102.

Costa, F. (2018). El proyecto arquitectónico como síntesis operativa: una hipótesis programática. Intersticios Sociales, (15), 49-82.

Cejas Martínez, M., María José, R., Cayo Lema, L. y Villa Andrade, L. (2019). Formación por competencias: Reto de la educación superior. Revista de Ciencias Sociales (Ve), XXV (1).

Collazos, C. y Mendoza, J. (2006). Cómo aprovechar el "aprendizaje colaborativo" en el aula. Educación y Educadores, 9(2), 61-76.

Colmenares, A. y Piñero, M. (2008). La investigación acción: Una herramienta metodológica heurística para la comprensión y transformación de realidades y prácticas socioeducativas. Laurus, 14 (27), 96-114.

Estrada, S. (2017). La belleza en el siglo XVIII: la arquitectura subjetiva y la concepción del arquitecto como un genio Elucubraciones sobre la cuestión de la ruptura con el concepto clásico de belleza con Hume, Kant y Hegel y cómo esto pone en tela de juicio la concreción de los principios de certeza. Dearq, (21), 158-161.

Jorge-Huaier, S. (2018). El perfil del arquitecto: Entre el conocimiento disciplinar y el saber profesional. Revista Legado de Arquitectura y Diseño, (24), 20-29.

Malinowski, M. (2006). El cuestionario como instrumento diagnóstico: las hipótesis

intermedias. Subjetividad y Procesos Cognitivos, (8), 204-232.

Meneses Urbina, D. (2013). Evaluación y competencias en diseño arquitectónico, Fundación Universidad de América, Revista de Investigación K, 6(1), ISSN: 2011639X

Oliva, J. (2020). Sobre la importancia de contextualizar las investigaciones en didáctica de las ciencias. Revista Eureka sobre Enseñanza y Divulgación de las Ciencias, 17(1), 1001-1001.

https://doi.org/10.25267/Rev_Eureka_ensen_divulg_cienc.2020.v17.i1.1001

Pardo Fernández, A., Ponce Sánchez, Y., Rojas Fernández, J., Gamboa Santana, O. y Fondín Palacios, O. (2011). Metodología para la identificación de necesidades de aprendizaje en los cuadros de la salud. Revista Información Científica, 72 (4)

Sainz, J. (1990). El Dibujo De Arquitectura: Teoría e historia de un lenguaje gráfico, Paracuellos de Jarama (Madrid), Libro, Editorial KEREA, ISBN: 84-86763-32-0

Saldarriaga-Zambrano, P., Bravo-Cedeño, G. y Marlene, R. (2016), La teoría constructivista de Jean Piaget y su significación para la pedagogía contemporánea. Artículo de Revista científica Dominio de las ciencias, 2, pp. 127-137, ISSN: 2477-8818

Travi, B. (2007). Diseño, aplicación y evaluación de técnicas e instrumentos en la intervención profesional. Revista Internacional de Ciencias Sociales y Humanidades, SOCIOTAM , XVII (2), 201-223.

Universidad Veracruzana FAUV Poza Rica (2022), Contenido de Página Oficial, consultado en: https://www.uv.mx/pozarica/arquitectura/

Vaillant, D. y Manso, J. (2019). Orientaciones para la formación docente y el trabajo en aula: Aprendizaje Colaborativo. Chile, Libro publicado por Editorial SUMMA

Valdovinos-Rodríguez, S. y Rogel-Villalba, E. (2020). El diseño gráfico en la industria: competencias para la nueva realidad, después del covid-19. Revista Legado de Arquitectura y Diseño, 15 (28).

Villazón Godoy, R., Villate Matiz, C. y Bravo, G. (2009). El taller de proyectos de arquitectura: ¿ambiente de innovador aprendizaje?. Dearq, (5), 176-186.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.

Copyright (c) 2023 Thadee Birzavitt García Quintero, Dra. Miriam Alejandre, Dra. Elba Méndez