Solid waste-sorting comparative analysis between professors and students
PDF (Español)

Keywords

Residuos sólidos urbanos
Académicos
Estudiantes
Separación
Instituciones de Educación Superior urban solid waste
Professors
Students
Source-sorting
Higher education institutions

How to Cite

Landa Reyes, C. A., & Romero León, K. (2024). Solid waste-sorting comparative analysis between professors and students: The case of Economics, Statistics and Informatics Unit at the Veracruzana University. UVserva, (18), 279–297. https://doi.org/10.25009/uvs.vi18.3019

Abstract

Source sorting urban solid waste represents an opportunity to improve the treatment and use of discarded materials. At the Universidad Veracruzana, particularly in the Unidad de Economía, Estadística e Informática (UEEI-UV) located in the city of Xalapa, Veracruz, in the University’ space all solid waste is discarded indistinctly. This research applies a qualitative and comparative analysis of the data obtained from an exploratory diagnostic survey, applied to a random sample of students and academics whose professional education is not directly related to pro-environmental behavior. It shows the similarities and differences in knowledge, perceptions and attitudes related to waste management among students and professors.

https://doi.org/10.25009/uvs.vi18.3019
PDF (Español)

References

Adomssent, M., Godemann, J. y Michelsen, G. (2007). Transferability of approaches to sustainable development at universities as a challenge. International Journal of Sustainability in Higher Education. 8(4) 385-402. https://doi.org/10.1108/14676370710823564

Aguilar Sánchez, M. G. (2021). Programa de Trabajo 2021-2025. Universidad Veracruzana. Recuperado de https://www.uv.mx/documentos/files/2022/03/Programa-Trabajo-2021-2025.pdf

Amaral, A.R., Rodrigues, E., Rodrigues Gaspar, A. & Gomes, A. (2023) How organizational constraints undermine sustainability actions in a university's campuses: A case study. Journal of Cleaner Production. 411. https://doi.org/10.1016/j.jclepro.2023.137270

Baldi-López, G. & García-Quiroga, E. (2006). Una aproximación a la psicología ambiental. Fundamentos en humanidades. 13(14), 157-168. Recuperado de https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=2309513

Beltrán-Llavador, J., Íñigo-Bajos, E. & Mata-Segreda, A. (2014). La responsabilidad social universitaria, el reto de su construcción permanente. Revista iberoamericana de educación superior. 5(14), 3-18.

Brinkhurst, M., Rose, P., Maurice, G. y Ackerman, J.D. (2011). Achieving campus sustainability: top‐down, bottom‐up, or neither? International Journal of Sustainability in Higher Education. 12(4), 338-354. https://doi.org/10.1108/14676371111168269

Caldera, Y. (2016). Manejo integral de los residuos sólidos en un núcleo universitario. Revista Arbitrada Venezolana del Núcleo LUZ-Costa Oriental del Lago, 11(2), 22-36.

Cantú-Martínez, P. C. (2020). Actitudes proambientales en jóvenes universitarios. Ciencia y Educación, 4(2), 67-74. Doi: https://doi.org/10.22206/cyed.2020.v4i2.pp67-74

Castillo Lagos, S. (24 de diciembre de 2020). Biología UV asesoró a la población para un buen manejo de residuos. Universo. Sistema de noticias de la UV. https://www.uv.mx/prensa/entrevista/biologia-uv-asesoro-a-la-poblacion-para-un-buen-manejo-de-residuos/

Comisión de Estudios del Sector Privado para el Desarrollo Sustentable (2021). 1.er informe del acuerdo nacional para la nueva economía del plástico en México. Recuperado de bit.ly/3W2WwOa

Chero Pacheco, V., Oruna Lara, J., Jaimes Garay, S. & Tovar Baca, M. (2019). Relación entre conciencia ambiental y conducta proambiental en estudiantes de primer ciclo de la Universidad María Auxiliadora Lima-Perú. Ciencia & Desarrollo, (24), 66–73. https://doi.org/10.33326/26176033.2019.24.787

Escobar López, B. (2014). Percepción del manejo de residuos sólidos en la comunidad de la Pontificia Universidad Javeriana. (Tesis para obtener el grado de licenciatura) Pontificia Universidad Javeriana. Facultad de Estudios Ambientales y Rurales.

Griffin, M., Karasik, R. & Virdin, J. (s.f.). Plastic polution in Mexico. [Caso de studio]. Recuperado en 29 de abril del 2024 de https://leap.unep.org/en/countries/mx/case-studies/mexico

Guevara-García, J. A. & Montiel-Corona, V. (2015). Pushing Mexico to a recycling culture. En José Galinfo (Ed.), México in focus (pp. 141-176). Latin American Political Economic and Security Issues. Nova.

Martínez-Soto, J., (2017). Responsabilidad social universitaria y sustentabilidad ambiental. Cuadernos Territorio y Desarrollo Local. 3, 25-34, Recuperado de https://www.researchgate.net/profile/Joel-Martinez-Soto/publication/322554011_Responsabilidad_social_universitaria_y_sustentabilidad_ambiental/links/5a5f94e8aca2727352437b7f/Responsabilidad-social-universitaria-y-sustentabilidad-ambiental.pdf

Cosustenta (2022). Guía para elaborar e implementar planes de gestión integral de residuos sólidos urbanos. Universidad Veracruzana. Recuperado de https://www.uv.mx/cosustenta/files/2022/09/GuiaRSU.pdf

Cruz-Aburto, E. Y. (6 de febrero de 2018). La basura que día con día generamos. Ciencia UV. https://www.uv.mx/cienciauv/files/2018/02/05-CYL-LA-BASURA-QUE-DIA-CON-DIA-00.pdf

Disterheft, A., Caeiro, S., Azeiteiro, U. y Filho, W. (2015) Sustainable universities – a study of critical success factors for participatory approaches. Journal of Cleaner Production. (106), 11-21. https://doi.org/10.1016/j.jclepro.2014.01.030

Fleischman, L., Ginesta, X., y López Calzada, M. (2009). Los medios alternativos e Internet: un análisis cualitativo del sistema mediático español. Andamios, 6(11), 257-285. Recuperado de https://www.scielo.org.mx/scielo.php?pid=S1870-00632009000200011

Hernández-Velasco, C.D. (2020). Programa para la Prevención y Gestión Integral de los Residuos Sólidos Urbanos en la Unidad Académica de Ingeniería y

Ciencias Químicas de la Universidad Veracruzana Región Xalapa. [Tesis de especialización en gestión ambiental. Universidad Veracruzana]. Repositorio institucional Universidad Veracruzana.

INEGI (2015). Residuos sólidos. Promedio diario de residuos sólidos urbanos recolectados por municipio y delegación. Recuperado de https://www.inegi.org.mx/temas/residuos/default.html#tabulados

Jiménez-Londoño, E. E., Flórez-Romero, R. C., Parra-Cristancho, O. & Zúñiga-Rincones, R. (2018). Manejo de residuos sólidos mediante la investigación

como estrategia pedagógica en la escuela. Cultura, Educación y Sociedad, 9(1), DOI: http://dx.doi.org/10.17981/cultedusoc.9.1.2018.20

Liu, Q., Xu, Q., Shen, X., Chen, B. & Esfahani, S. S. (2022). The Mechanism of Household Waste Sorting Behaviour—A Study of Jiaxing, China. International Journal of Environmental Research and Public Health. 19(2447) https://www.mdpi.com/1660-4601/19/4/2447

Meng, X., Tan, X., Wang, Y., Wen, Z., Tao, Y. & Qian, Y. (2019). Investigation on decision-making mechanism of residents’ household solid waste classification and recycling behaviors. Resources, Conservation & Recycling. 140, 2224-234. DOI https://doi.org/10.1016/j.resconrec.2018.09.021

Naciones Unidas (2023). Informe de los Objetivos de Desarrollo Sostenible. (Edición Especial), Naciones Unidas 2023. Recuperado de https://agenda2030.mx/docs/doctos/The-Sustainable-Development-Goals-Report-2023_Spanish.pdf.

Ordaz Álvarez, A. (2020). La responsabilidad social universitaria y los objetivos del desarrollo sostenible. Gestión y Estrategia, (58), 43–54. Recuperado de https://doi.org/10.24275/uam/azc/dcsh/gye/2020n58/Ordaz

Peralta Vázquez, C. (2 de febrero de 2023). Estudiantes UV proponen soluciones para el manejo de residuos sólidos. Universo. Sistema de noticias de la UV. https://www.uv.mx/prensa/general/estudiantes-uv-proponen-soluciones-para-el-manejo-de-residuos-solidos/

Rabeiy, R., Saud Almutairi, A. B., Lamyaa, K. & Ayman N. (2023). A Cross-Sectional Study of Knowledge, Practice, and Management of Solid Waste Segregation in Higher Educational Institutes: A Case Study in KSA. Sustainability 15(6- 5516). https://doi.org/10.3390/su15065516

Rodríguez-Grau, G., Valderrama-Ulloa, C., Sandoval, C. & Vidal, F. (2022). Metodología de aprendizaje colaborativo para la reutilización de residuos producidos durante de la formación académica universitaria. Formación Universitaria. 15(1), 209-2018, http://dx.doi.org/10.4067/S0718-50062022000100209

Sandoval-Escobar, M., Páramo, P., Orejuela, J., González Gallo, I., Cortés, O. F., Herrera Mendoza, K., Garzón, C. & Erazo, C. (2019). Paradojas del comportamiento proambiental de los estudiantes universitarios en diferentes disciplinas académicas. Interdisciplinaria, 36(2), 165-184. Recuperado de http://www.scielo.org.ar/scielo.php?pid=S1668-70272019000200001&script=sci_arttext

Peralta Quito, C. I. & Encalada Ochoa, M. F. (2012). Propuesta para la Sensibilización Ambiental en el Manejo de Residuos Sólidos en los Cantones Girón y Santa Isabel en el Periodo 2010-2012. (Proyecto para obtener el grado de Maestría) Universidad Politécnica Salesiana, Ecuador.

Sancan Sánchez, A. A. (2021). Factores determinantes que afectan la voluntad de una familia para minimizar sus desechos sólidos: Caso de estudio de la ciudad de Guayaquil. Universidad de Guayaquil. Recuperado de http://repositorio.ug.edu.ec/handle/redug/56447

Sandoval-García, E., Ramos-Rodríguez, G. G. & Correa-Torres, A. (2023). Midiendo la economía circular en México. Realidad, datos y espacio. Revista internacional de Estadística y Geografía. 14(1). 38-53. Recuperado de https://rde.inegi.org.mx/index.php/2023/01/04/midiendo-la-economia-circular-en-mexico/

Sammalisto, K., Sundström, A. & Holm, T. (2015) Implementation of sustainability in universities as perceived by faculty and staff – a model from a Swedish university. Journal of Cleaner Production. 106, 45-54. https://doi.org/10.1016/j.jclepro.2014.10.015.

Red de Soluciones para el Desarrollo Sostenible (2017) Cómo empezar con los ODS en las universidades. Edición en español. Una guía para las universidades, los centros de educación superior y el sector académico. New Zealand & Pacific Edition. Sustainable Development Solutions Network – Australia/Pacific, Melbourne. Recuperado de https://reds-sdsn.es/wp/wp-content/uploads/2017/02/Guia-ODS-Universidades-1800301-WEB.pdf

Secretaría de Medio Ambiente (2020). Diagnóstico básico para la gestión integral de los residuos (Medio Ambiente). Recuperado de https://www.gob.mx/cms/uploads/attachment/file/554385/DBGIR-15-mayo-2020.pdf

Secretaría de Educación Pública (2013). Programa sectorial de educación 2013-2018. Secretaría de Educación Pública. https://www.sep.gob.mx/work/models/sep1/Resource/4479/4/images/PROGRAMA_SECTORIAL_DE_EDUCACION_2013_2018_WEB.pdf

Universidad Veracruzana (2022). Información Estadística Institucional. https://www.uv.mx/informacion-estadistica/

Universidad Veracruzana (2022). Guía para elaborar e implementar planes de gestión integral de residuos sólidos urbanos en la Universidad Veracruzana. (Coordinación Universitaria para la Sustentabilidad). Recuperado de https://www.uv.mx/cosustenta/files/2022/09/GuiaRSU.pdf

Universidad Veracruzana (2010). Plan maestro para la sustentabilidad de la Universidad Veracruzana. Recuperado de https://www.uv.mx/cosustenta/files/2012/09/PlanMaestroSustentabilidad.pdf

Vargas-Ayala, A., Tucto-Cueva, E., Milla-Luna, D., Ricra-Chávez, O. & Nazario-Ramirez, M. (2022). Characterization of university solid waste and estimation of greenhouse gas emissions in two management alternatives. South Sustainability. 3(2). pp. 1-3 DOI: 10.21142/SS-0302-2022-e059

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.

Copyright (c) 2024 Mtra. Claudia Anaid Landa Reyes, Mtra. Katia Romero León