El derecho a la educación médica en el espacio docente-asistencial
PDF (Español)
XML (Español)

Keywords

Educación médica
educación de pregrado en medicina
educación de posgrado en medicina
prácticas clínicas
derechos humanos Medical education
Undergraduate medical education
Postgraduate medical education
Clinical practices
Human rights

How to Cite

Vázquez Martínez, F. D., MENDOZA GONZÁLEZ, M. F. ., LUZANÍA VALERIO, M. S., ORTIZ CHACHA, C. S. ., & DELGADO DOMÍNGUEZ, C. . (2024). El derecho a la educación médica en el espacio docente-asistencial. UVserva, (16), 67–76. https://doi.org/10.25009/uvs.vi16.2977

Abstract

Training undergraduate medical students is completed at medical units. In these educational spaces their role as students is minimized, because they are treated as a workforce. Objective: We aimed to analyze the enjoyment of the right to education for medical students at Universidad Veracruzana (UV per the Spanish acronym) during the 2017-2022 period. Methods: A cross-sectional, descriptive and observational study was conducted. The sample included five cohorts of undergraduate medical students, who were surveyed using a 32- item questionnaire to assess the enjoyment of the right to education. A Likert-type scale was used to rate events as favorable and unfavorable. Results: The highest percentage of enjoyment of the right to education occurs in residents (2019-2020) with 68%, and the lowest in interns (2019-2020) with 55%. Overall, the median (P50) is 58% (P25 = 57%; P75 = 62%). Conclusion: an institutional policy of medical education in medical units should be promoted.

https://doi.org/10.25009/uvs.vi16.2977
PDF (Español)
XML (Español)

References

Universidad Veracruzana [UV]. (2021). Programa de trabajo 2021-2025. Por una transformación Integral UV. https://tinyurl.com/6pb7u7wk

Domínguez-Lara S, Mota-Morales ML, Delgado-Domínguez C, Luzanía-Valerio MS, Vázquez-Martínez FD. (2022). El disfrute de los derechos humanos en médicos residentes: construcción y primeras evidencias psicométricas de un instrumento. Revista Investigación en Educación Médica; 11(42), 19-29.

https://doi.org/10.22201/fm.20075057e.2022.42.21380

Lugo-Machado, J. A., García-Ramírez P. E., Medina-Valentón, E., Sepúlveda-Martínez, M. A., Saldaña-Márquez, A. y Ortega-Villa, E. (2022). Percepción de respeto a los derechos de educación y trabajo digno en médicos residentes. Universitas Médica. 63(1). https://doi.org/10.11144/Javeriana.umed63-1.prde

Lugo-Machado JA, Morales-Escobar M, Medina-Valentón E, García-Ramírez PE, Escobar AL. (2023). Percepción del respeto al derecho a la educación y trabajo digno en médicos internos en un hospital de segundo nivel. Medicina Interna México; 39(4): 602-609. https://doi.org/10.11144/Javeriana.umed63-1.prde

Manterola, C., y Otzen, T. (2015). Los Sesgos en Investigación Clínica. International Journal of Morphology, 33(3), 1156-1164. https://dx.doi.org/10.4067/S0717-95022015000300056

Observatorio de Educación Médica y Derechos Humanos (OBEME). (2019). Educación médica y derechos humanos: Evaluación del respeto a los derechos humanos de estudiantes de medicina de la Universidad Veracruzana, en las unidades de atención médica (2017-2018). https://www.uv.mx/obeme/files/2019/05/01-Primer-Informe-Educacion-Medica-Derechos-Humanos.pdf

Observatorio de Educación Médica y Derechos Humanos (OBEME) (2020). Educación médica y derechos humanos: Evaluación del respeto a los derechos humanos de estudiantes de medicina de la Universidad Veracruzana, en las unidades de atención médica (2018-2019). https://www.uv.mx/obeme/files/2019/05/02-segundo-informe-educacion-medica-y-derechos-humanos.pdf

Observatorio de Educación Médica y Derechos Humanos (OBEME) (2021). Educación médica y derechos humanos: Evaluación del respeto a los derechos humanos de estudiantes de medicina de la Universidad Veracruzana, en las unidades de atención médica (2019-2020). https://www.uv.mx/obeme/files/2019/05/3er-informe-Obeme.pdf

Observatorio de Educación Médica y Derechos Humanos (OBEME) (2022). Educación médica y derechos humanos: Evaluación del goce de los derechos humanos de estudiantes de medicina en las unidades médicas, 2022. En prensa.

ONU (1966) Pacto Internacional de Derechos Económicos, Sociales y Culturales. https://www.ohchr.org/sites/default/files/cescr_SP.pdf

Páez-Moreno, R. (2020). Abordaje bioético de: “la educación médica desde el enfoque de la salud basado en derechos humanos”. Investigación en educación médica, 9(36), 96-102. https://doi.org/10.22201/fm.20075057e.2020.36.20242

Vázquez-Martínez, F. D. (2018a). Reflexiones que justifican la constitución del Observatorio de Educación Médica y Derechos Humanos. UVserva (3) https://doi.org/10.25009/uvs.v0i3.2541

Vázquez-Martínez, F. D. (2018b). Responsabilidad universitaria de la educación médica en las unidades de salud. UVserva, (4). https://doi.org/10.25009/uvs.v0i4.2557

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.

Copyright (c) 2023 Francisco Domingo Vázquez Martínez, MAURICIO FIDEL MENDOZA GONZÁLEZ, MANUEL SALVADOR LUZANÍA VALERIO, CHRISTIAN SOLEDAD ORTIZ CHACHA, CAROLINA DELGADO DOMÍNGUEZ