Abstract
Training undergraduate medical students is completed at medical units. In these educational spaces their role as students is minimized, because they are treated as a workforce. Objective: We aimed to analyze the enjoyment of the right to education for medical students at Universidad Veracruzana (UV per the Spanish acronym) during the 2017-2022 period. Methods: A cross-sectional, descriptive and observational study was conducted. The sample included five cohorts of undergraduate medical students, who were surveyed using a 32- item questionnaire to assess the enjoyment of the right to education. A Likert-type scale was used to rate events as favorable and unfavorable. Results: The highest percentage of enjoyment of the right to education occurs in residents (2019-2020) with 68%, and the lowest in interns (2019-2020) with 55%. Overall, the median (P50) is 58% (P25 = 57%; P75 = 62%). Conclusion: an institutional policy of medical education in medical units should be promoted.
References
Universidad Veracruzana [UV]. (2021). Programa de trabajo 2021-2025. Por una transformación Integral UV. https://tinyurl.com/6pb7u7wk
Domínguez-Lara S, Mota-Morales ML, Delgado-Domínguez C, Luzanía-Valerio MS, Vázquez-Martínez FD. (2022). El disfrute de los derechos humanos en médicos residentes: construcción y primeras evidencias psicométricas de un instrumento. Revista Investigación en Educación Médica; 11(42), 19-29.
https://doi.org/10.22201/fm.20075057e.2022.42.21380
Lugo-Machado, J. A., García-Ramírez P. E., Medina-Valentón, E., Sepúlveda-Martínez, M. A., Saldaña-Márquez, A. y Ortega-Villa, E. (2022). Percepción de respeto a los derechos de educación y trabajo digno en médicos residentes. Universitas Médica. 63(1). https://doi.org/10.11144/Javeriana.umed63-1.prde
Lugo-Machado JA, Morales-Escobar M, Medina-Valentón E, García-Ramírez PE, Escobar AL. (2023). Percepción del respeto al derecho a la educación y trabajo digno en médicos internos en un hospital de segundo nivel. Medicina Interna México; 39(4): 602-609. https://doi.org/10.11144/Javeriana.umed63-1.prde
Manterola, C., y Otzen, T. (2015). Los Sesgos en Investigación Clínica. International Journal of Morphology, 33(3), 1156-1164. https://dx.doi.org/10.4067/S0717-95022015000300056
Observatorio de Educación Médica y Derechos Humanos (OBEME). (2019). Educación médica y derechos humanos: Evaluación del respeto a los derechos humanos de estudiantes de medicina de la Universidad Veracruzana, en las unidades de atención médica (2017-2018). https://www.uv.mx/obeme/files/2019/05/01-Primer-Informe-Educacion-Medica-Derechos-Humanos.pdf
Observatorio de Educación Médica y Derechos Humanos (OBEME) (2020). Educación médica y derechos humanos: Evaluación del respeto a los derechos humanos de estudiantes de medicina de la Universidad Veracruzana, en las unidades de atención médica (2018-2019). https://www.uv.mx/obeme/files/2019/05/02-segundo-informe-educacion-medica-y-derechos-humanos.pdf
Observatorio de Educación Médica y Derechos Humanos (OBEME) (2021). Educación médica y derechos humanos: Evaluación del respeto a los derechos humanos de estudiantes de medicina de la Universidad Veracruzana, en las unidades de atención médica (2019-2020). https://www.uv.mx/obeme/files/2019/05/3er-informe-Obeme.pdf
Observatorio de Educación Médica y Derechos Humanos (OBEME) (2022). Educación médica y derechos humanos: Evaluación del goce de los derechos humanos de estudiantes de medicina en las unidades médicas, 2022. En prensa.
ONU (1966) Pacto Internacional de Derechos Económicos, Sociales y Culturales. https://www.ohchr.org/sites/default/files/cescr_SP.pdf
Páez-Moreno, R. (2020). Abordaje bioético de: “la educación médica desde el enfoque de la salud basado en derechos humanos”. Investigación en educación médica, 9(36), 96-102. https://doi.org/10.22201/fm.20075057e.2020.36.20242
Vázquez-Martínez, F. D. (2018a). Reflexiones que justifican la constitución del Observatorio de Educación Médica y Derechos Humanos. UVserva (3) https://doi.org/10.25009/uvs.v0i3.2541
Vázquez-Martínez, F. D. (2018b). Responsabilidad universitaria de la educación médica en las unidades de salud. UVserva, (4). https://doi.org/10.25009/uvs.v0i4.2557
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Copyright (c) 2023 Francisco Domingo Vázquez Martínez, MAURICIO FIDEL MENDOZA GONZÁLEZ, MANUEL SALVADOR LUZANÍA VALERIO, CHRISTIAN SOLEDAD ORTIZ CHACHA, CAROLINA DELGADO DOMÍNGUEZ